(video)Gadis bertudung upacara meminta hajat ikut tradisi cina diserang netizen

Malaysia sememangnya terdiri dari berbilang kaum, budaya, bangsa dan agama. Majority kaum di Malaysia adalah Cina , Melayu dan India. Tradisi cina , melayu dan india juga berbeza di Malaysia . Akan tetapi menjadi viral di media sosial apabila beberapa orang gadis melayu bertudung telah mengikut dan cuba memahami tradisi cina dengan melakukan upacara meminta hajat dikabulkan dengan melempar sesuatu.

Gadis bertudung tersebut dikutuk keras kerana budaya tersebut dikatakan bersimpang dengan ajaran islam yang mungkin boleh merosakkan akidah. Gadis tersebut melakukan perbuatan tersebut di depan beberapa individu lain yang mungkin boleh dikatakan kawannya. Gadis tersebut dilihat melempar sesuatu di lantai sambil menggoncangkan sebuah objek. Netizen berbangsa cina melemparkan komen mengatakan bahawa upacara tersebut adalah upacara untuk meminta hajat supaya dikabulkan.

Netizen menyifatkan tidakan tersebut menyimpang dan merosakkan akhlak sambil mengutuk keras individu yang berada didalam video tersebut. Tidak pasti dimanakah upacara itu berlaku namun video tersebut telah mendapat lebih dari 1 juta tontonan dan lebih dari 10 ribu share di media sosial facebook.

Tindakan tersebut meskipun munkin hanya saja saja , namun ianya dikatakan diharamkan oleh Islam, luah seorang netizen yang melihat video tersebut dan meluahkan rasa kesal kerana perkara tersebut dikatakan sepatutnya tidak berlaku dalam kalangan remaja yang beragama islam.

sumber:https://web.facebook.com/ldisc.roland/videos/vb.100002763646762/1314907085278067/?type=2&video_source=user_video_tab

error: Content is protected !!