Pakaian Bundle Yang Dibeli Wajibkah Disamak Terlebih Dulu?

Islam sangat mementingkan kebersihan kerana syariat mengajar dan memerintahkan umat Islam mendahulukan kebersihan pada segenap aspek kehidupan.

Firman Allah swt :

إِنَّ ٱللَّهَ يُحِبُّ ٱلتَّوَّٰبِينَ وَيُحِبُّ ٱلْمُتَطَهِّرِينَ

Ertinya : “Sesungguhnya Allah sangat menyukai orang-orang yang selalu bertaubat dan menyukai orang-orang yang selalu membersihkan diri.” (Al-Baqarah : 222)

Apabila ada pada pakaian kita suatu najis atau kotoran maka hendaklah dibersihkan kerana memakai pakaian yang bersih dari najis dan kotoran itu adalah perintah syarak.

basuh baju bundle, baju bundle, kebersihan baju bundle, perlu ke cuci banyak kali baju bundle,

Firman Allah swt :

وَثِيَابَكَ فَطَهِّرْ

artinya : “Dan pakaianmu itu maka hendaklah kamu bersihkan”. (Al-Muddatthir : 4)

Jika kita membeli pakaian terpakai dan ada padanya kotoran atau najis atau pakaian tersebut belum lagi dibersihkan olih penjualnya maka hendaklah dibersihkan terlebih dulu sebelum memakainya supaya dapat dipastikan kita berada dalam kebersihan dan kesucian.

Jika najis yang mengenai pakai tersebut adalah najis mughallazah maka wajib dibersihkan dengan air tanah sekali dan air bersih enam kali. Dan pakaian yang terkena najis selain mughallazah maka memadai dibasuh dengan air bersih sekali.

Ada pun jika pakaian terpakai itu sudah dibersihkan sebelum dijual dan tidak ada kotoran atau sebarang najis pada pakaian terpakai tersebut maka tidaklah ada kewajipan utntuk membersihkannya.

Begitu juga jika was-was yang pakaian itu mungkin sahaja kotor atau kena najis yang tidak bersandarkan kepada bukti maka tidak disyaratkan membasuhnya terlebih dulu sebelum memakainya.

Firman Allah swt :

مَا يُرِيدُ ٱللَّهُ لِيَجْعَلَ عَلَيْكُم مِّنْ حَرَجٍۢ وَلَٰكِن يُرِيدُ لِيُطَهِّرَكُمْ وَلِيُتِمَّ نِعْمَتَهُۥ عَلَيْكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ

artinya : “Allah tidak sekali-kali hendak menyusahkan akan kamu semua dan tetapi Allah hendak menjadikan kamu semua bersih dan supaya sempurna nikmat-Nya atas kamu mudah-mudahan kamu semua menjadi orang yang bersyukur.” (Al-Maidah : 6)

Tetapi jika dibasuh juga selepas membelinya tanpa terbukti ada najis atau kotoran hanya semata-mata untuk lebih yakin maka itu adalah elok.

basuh baju bundle, baju bundle, kebersihan baju bundle, perlu ke cuci banyak kali baju bundle,

Kesimpulan :

  •  Jika baju terpakai itu sudah bersih dibasuh oleh penjual dan tiada tanda-tanda terkena kotoran atau najis maka tidak wajib membasuhnya sekali lagi.
  • Jika memang ada najis atau kotor maka wajib dibasuh supaya bersih.
  • Jika dibasuh bukan kerana ada najis atau kotoran tetapi semata-mata supaya lebih yakin akan kebersihannya maka adalah elok.

wallahua’lam

Sumber: Facebook Ustaz Azhar Idrus (Original) 

error: Content is protected !!