Mulanya mahu mengemis, tetapi setelah budak lelaki peminta sedekah ini melihat wanita itu, dia menangis teresak-esak kerana……

Jakarta – Meminta sedekah kadang-kadang menjadi pilihan bagi mereka yang kurang bernasib baik. Ia juga seorang Begitu juga dengan seorang budak bernama –  John Thuo yang dipaksa meminta sedekah di jalan-jalan. Ia hanya bergantung kepada belas kasihan kenderaan yang berlalu.

 

John Thuo mempunyai pengalaman berharga yang mengubah hidupnya ketika meminta sedekah. Pada masa itu, dia mendekati sebuah kereta untuk meminta wang. Apabila dia melihat seorang wanita di dalamnya, John tidak dapat menahan air mata. Di dalam kereta, John terlihat seorang wanita berusia 32 tahun  bernafas menggunakan penumpu oksigen serta silinder dan penjana oksigen. Wanita itu bernama Gladys Kamande. Penyakit paru-paru yang dia alami menjadikannya sukar untuk bernafas dan perlu membawa alat bernafas itu di mana-mana. Gladys menjelaskan keadaannya kepada John. Menurutnya, dia terpaksa menjalani 12 pembedahan untuk terus hidup. Namun, salah satu pembedahan  yang dia mengalami kerosakan saraf optik yang membutakannya. Mendengar penjelasannya, John menangis. Dia bersyukur, walaupun hidupnya berat untuk membuatnya minta, sekurang-kurangnya dia masih diberi tubuh yang sihat. Malah, masih terdapat banyak orang di luar sana yang bertahan dengan penyakit yang membahayakan  mereka.

John bersimpati dengan Gladys. Dia menyedari bahawa kos yang diperlukan untuk pembedahan dan kos bagi meneruskan hidup tidaklah kecil. John telah  memberi wang dengan harapan dapat membantu Gladys.

Seorang pengguna jalan raya yang melihat kejadian itu dengan serta-merta memaparkan masa bergerak dan memuat naiknya di media sosial. Ia tidak mengambil masa yang lama, cerita itu bergerak viral. Pembaca dan penduduk tempatan kemudian mengumpul dana untuk Gladys untuk mengutip 3 juta syiling atau sekitar 340 juta rupiah. Derma juga mencapai 7 juta shillings kerana Gladys memerlukan rawatan lanjut di India. Selepas acara tersebut, Gladys dilaporkan mengambil  John sebagai  anaknya. Dia merancang untuk menghantar John ke sekolah supaya dia tidak perlu hidup di jalanan.

sumber:liputan6.com