‘Kejamnya’ Si Mata Ikan, Sakitnya Tak Terkata, Doktor Kongsi Tips Penjagaan Mulut Elak Terkena Ulser

Korang pernah tak terkena penyakit ulser. Korang mesti tahukan betapa sakitnya menanggung azab pedih dalam mulut sendiri. Nak makan susah, nak bercakap susah, memang mudah hilang sabar la kalau ada yang buat-buat tak faham dengan kesakitan yang kita tanggung tu.

Menurut perkongsian Doktor Rahim, ulser ini juga dikenali sebagai penyakit Mata Ikan dalam kalangan masyarakat, ataupun dalam bahasa perubatan ia dipanggil dengan nama ulser, sawan mulut dan juga aphthous ulcer.

Katanya lagi, ulser ini boleh berpunca daripada beberapa sebab antaranya tergigit lidah, kekurangan zat besi dan juga kecederaan semasa menggosok gigi. Beliau juga turut berkongsi beberapa petua yang boleh diamalkan oleh pesakit usler untuk kesembuhan yang lebih pantas.

Jom ikuti perkongsiannya di bawah.

ILMU KESIHATAN. 

Artikel 714. ” Pernah anda kena penyakit “MATA IKAN” dalam mulut anda? Ulser mulut / sawan mulut / aphthous ulcer? Apa rawatannya? Bahya tak?”

A. Nganga mulut anda luas-luas. Suruh bini, hubby atau anak U touchlight ke dalam mulut U. Cari kut jumpa “Mata Ikan” dalamnya, hihihi. Anda tau dak sapa kena ulser dimulut, lidah, pipi atau bibir, teramat pedih betul tau. Masa kerja nak cakap pun terpaksa tahan sakit. Kalau U gelak pun sakit! Ni yang doc nak tergelak ni, hihihi. Kejamnya “MATA IKAN” ni. Derita tak terkata. Korang ada tak? La ni doc kena sebiji je sakit tau. Nak sembang dengan patient doc pun OUT! Tu baru sebiji!

B. Ulcer dalam rongga mulut ni orang kampung panggil sebagai “Mata Ikan” atau kudis mulut. Orang macam doc panggil ulser mulut / sawan mulut / aphthous ulcer. Kerap jadi diusia 10 tahun keatas. Ulcer ni bentuk tompokan bulat kecil 2-5mm putih / kuning pucat macam nanah. Bordernya merah dan bengkak. Ia jadi berulang kali samada sebiji, dua atau lebih. Teramat menyakitkan.

Kesakitan bila nak bercakap, gelak, senyum, berus gigi, berkumur, makan dan minum. Rasa macam nak tendang korang je walaupun korang tak berdosa sikitpun dengan doc. Selera makan minum habis OUT! Allah je yang tau. Kesakitan berkurangan selepas 3-4 hari tapi ambil masa 7-14 hari untuk sembuh sendirinya. Takde tinggalkan parut. Ia tak berjangkit. Sat ada, sat takde. Macam chipsmore. Ada ulcer ni yang jenis ganas memakan berminggu untk baik dan tinggalkan parut.

C. Doc share Punca penyebabnya terjadi:

Punca utama tak diketahui.

1. Kecederaan / tergigit.

2. Kurangan zat besi, asid folik dan vitamin B12.

3. Punyai alahan.

4. Jangkitan kulat, virus, bakteria.

5. Kesan samping radioterapi dan chemoterapi.

6. Kecederaan dengan berus gigi atau gigi palsu.

7. Perubahan tahap hormon sebelum haid atau menopause.

8. Genetik keturunan.

9. Stress, Tension atau Khaplah!

10. Kesan samping ubat-ubatan seperti ibuprofen, aspirin, Alendronate, Nikotik, kokain dan lain-lain.

11. Ada pada insan yang ada penyakit Crohn, syphilis atau jangkitan HIV.

D. Doc nak share pula rawatan org tua2 dulu:

1. Depa advice rajin-rajin minum air suam banyak-banyak.

2. Letakkan garam kat ulcer tu ataupun kumur dengan air garam. Hihihi sakit gila macam nak jerit tapi baik cepat.

3. Kalau nak sedap sikit bubuh garam di jagung kat pasar malam tu. Makan je. Berkesan tau.

4. Sapu marjerin atau ubat gigi je. Kalau kanak-kanak telan sekali ubat gigi tu, sedap. Nak lagi!


E. Apakah rawatan untuk ulcer mulut aphthous yang selalu doc bagi pada patient?

i) Kalau ia kecil dan tak sakit tak perlu rawatan. Ia hilang sendirinya oleh antibodi diri sendiri. Tapi Ia kerap jadi semula.

ii ) Kalau Uoll kena apa yang perlu buat supaya tak melarat.

(a) Elak makanan pedas / masin, minuman panas / buah-buahan berasid yang buat kesakitan lebih teruk.

b) Guna berus gigi yang lembut.

c) Guna gigi palsu yang sesuai. Rajin-rajin cuci gigi palsu anda atau redam dalam air suam. Jaga hyginenya.

d) Rajin-rajin berkumur air garam yang cair (saline), Listerine untuk cuci mulut. Ia bantu kurangkan kesakitan dan percepat kesembuhan ulcer.

e) Lozenges steroid / Defflam boleh kurangkan kesakitan dan bantu ulser untk sembuhkan lebih cepat.

f) Orabase membantu menutupi ulser dan kurangkan kesakitan.

g) Choline salisilat gel (Bonjela) ada ejen kebas anesthetic lidocaine boleh digunakan.

h) Makan pain killer. Ponstan.

i) Antiinflamatory Betamethasone Steroid.

j) Makan antibiotik seperti doxycycline bila ada infeksi kuman.


F. Pesanan doc untuk gang doc :

1. Kalau korang tak nak dapat penyakit MATA IKAN ni, pastikan korang jaga kebersihan mulut dan
gigi tu. Berus gigi selalu.

2. Penting ni: CANCER mulut kadang-kadang boleh bermula sebagai ulser mulut yang tak sembuh.

Anda perlu berjumpa doktor jika anda punyai ulser mulut yang telah lebih dari 3 minggu tanpa tanda penyembuhan, atau berbeza saiz dan tumbuh mengganas! Waspada ya!

Sumber : Doktor Rahim

Kredit : siakapkeli

error: Content is protected !!