Fakta Unik Makanan Yang Jarang Diketahui Orang, No 3 paling Geli. Yakkk!

Makan adalah salah satu keperluan asas manusia. Karana bahawa makanan selalu menjadi komoditi penting dalam sejarah manusia. Hampir setiap tempat di dunia mempunyai makanan istimewa mereka, mulai dari mi dari China hingga makanan pedas yang mencirikan masakan Indonesia. Makanan juga terus berkembang dengan masa-masa dengan munculnya pelbagai makanan baru pada masa ini. Kemunculan makanan baru ini adalah sesuatu yang tidak dapat dielakkan kerana keperluan orang moden yang selalu menginginkan perkara baru. Ini tentunya berbeza dengan orang purba yang lebih mudah mengenai makanan. Tetapi sebagai tambahan kepada fakta bahawa di balik kesenangan makanan masih menyimpan fakta-fakta unik yang jarang diketahui.

1.Keju Adalah Makanan Paling Banyak Di Curi

Menurut kaji selidik pada 2011 lalu, Keju adalah makanan yang paling dicuri di dunia. Menurut Penyelidikan Runcit Pusat U.K, setiap tahun sekurang-kurangnya 250,000 kedai di dunia 1,187 dari mereka yang pernah dicuri keju. Kerugian akibat kecurian keju ini dianggarkan pada 200-400 dolar per kedai setiap tahun. Dengan keju biru sebagai keju yang paling dicuri di dunia.

2.Madu Tidak Akan Pernah Busuk

Jadi bagaimana Madu bertahan lama tanpa busuk? Rupa-rupanya ada penjelasan saintifik, dalam madu cair sangat manis dan melekit itu sebenarnya mengandung pengawet alami dan antibiotik juga dipanggil dengan propolis. Propolis adalah apa yang membuatkan madu tidak dapat berkecuk terima kasih kepada bahan-bahan semula jadi bahan-bahan yang terkandung di dalamnya.

3.Katak Bisa Mengawetkan Susu

Bunyinya aneh tetapi kaedah ini agak berkesan dan telah diamalkan oleh orang Rusia pada abad ke 18. Menurut para penyelidik dari University of Moscow, kaedah ini berkesan kerana ketika katak dimasukkan ke dalam susu, secara tidak langsung tubuh akan menghapus barri antibodi dari kulit. Antibodi ini kemudian menghasilkan sebatian antimikrob yang dipanggil Peptida yang kuat dalam mencegah bakteria daripada terbentuk dalam susu.

sumber : http://www.anehdidunia.com